Film: “Hus i helvete” – spetsad humor i invandrarförorten

24 07 2010

Susan Taslimi har gjort en underhållande berättelse över livet i en invandrarfamilj i en svensk storstadsförort. Det känns fräscht och relevant, både i budskapet och i sättet att iscensätta filmen.

—*—

Résumé

"Hus i helvete" - poster

"Hus i helvete" - poster

Dottern Minoo (Melinda Kinnaman) kommer hem till familjen i förorten, efter att ha varit en tid i USA. Anledningen är att systern (Meliz Karlge di Grado) skall gifta sig. Gamla konfrontationer kommer upp till ytan, speciellt mellan fadern (Hassan Brijany) och Minoo. Familjen kommer från Iran, och gamla kulturtraditioner dröjer kvar, speciellt hos fadern och hans mor (Bibbi Azizi), medan hans fru (Caroline Rauf) och barnen inte har något till övers för hårt efterhållna traditioner. Fadern kämpar en ojämn kamp, och måste till sist — i samband med dotterns bröllop — inse att familjens viljor inte kan besegras.

Bakgrund

Susan Taslimi (1950- ) är född i Iran, och kom till Sverige 1987. Hon har arbetat med film, tv och teater, och detta är hennes första svenska film som regissör. Hon har naturligtvis insikt i de kulturella spänningar som så  konkret blir del i invandrares vardag.

Hus i helvete” ska ses som ytterligare ett bidrag till att belysa invandrares situation, såväl för de i den svenska kulturen som för invandrare.

Komedi eller tragedi?

Filmen marknadsförs som en komedi, och det är också ett tydligt grepp i upplägget och genomförandet av filmen. Vi serveras underhållande perspektiv av hur barn och ungdomar, som har levt mer i Sverige än i utlandet, hittar sätt att kringgå traditionella begränsningar på uppträdande och liv. Kring farmodern, som egentligen lever kvar i den traditionsbundna iranska mentaliteten och inte accepterat att hon lever i Sverige, skapas dråpliga situationer som vi upplever som farsartade.

"Hus i helvete" -- fadern och Minoo

"Hus i helvete" -- fadern och Minoo

Det är fadern som är den i stort sett maktlöse. Han vill så gärna att  familjens alla medlemmar skall leva upp till de normer han själv ser som viktiga fundament för att vara riktiga människor. Här känns av och till ett kalldrag av hedersproblematik, vilket gör att åskådaren kastas mellan skratt och ångest.

Man skulle kunna beskriva filmen på ett sätt som luktar drama och tragedi. Spänningsfältet och konflikten mellan “modernisterna” och “traditionalisterna” i familjen skulle kunna lägga en grund för ett drama med olyckligt slut … ett skarpt debattinlägg om hur traditioner (i detta fall från öster om Medelhavet) kan orsaka ond bråd död.

Men Taslimi skapar inte ett drama, även om förutsättningarna finns. Istället ser hon till att mata oss med dråpliga situationer — bitvis sådant som skulle kunna vara inslag i en “sitcom” — så att vi i huvudsak roas.

Men hon har ett budskap, som hon bl.a. framför genom att framställa kvinnorna som målmedvetna och viljestarka. Även om kvinnorna inte vinner varje slag, så vinner de kriget, eftersom de har en stark drift att sätta upp och uppnå mål som de känner för.

Det är här man kan se ett tilltal till invandrare i Sverige, vilket säkerligen var en av de avsedda målgrupperna för denna biofilm. Genom att lyfta fram kulturkonflikter inom ramen för en enda familj, så kan hon på ett konkret sätt formulera ståndpunkterna på bägge sidor i konflikten. Genom att visa hur individens referensramar och vilja uttrycks i beteende, så får invandrare möjligheter att på ett någorlunda respektfullt sätt börja diskutera de underliggande kulturella spänningsfälten. Och förhoppningsvis skapa en ny grund för hur traditioner skall kunna anpassas för att fungera inom det svenska samhället.

Sammanfattning

Det är en underhållande film, som skapar många skratt. Men som även ger en bild av hur individer tvingas hantera kulturellt grundade moral- och etikfrågor. Se den gärna. Den är lika relevant nu som för åtta år sedan.

Data

Hus i helvete” (2002) Regi: Susan Taslimi; manus: Susan Taslimi; skådespelare: Melinda Kinnaman, Hassan Brijany, Caroline Rauf, Meliz Karlge di Grado, Bibbi Azizi (filmen på imdb)

This page: https://whenthenightcomesfallingfromthesky.wordpress.com/2010/07/24/film-hus-i-helvete-spetsad-humor-i-invandrarfororten/
Advertisements

Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: